Het Goed: het belang van de kringloopwinkel, juíst nu.

Foto: Kom´mit, 29-01-2020

Over Het Goed

Het Goed is een kringloopwarenhuis met 25 vestigingen in Nederland, waaronder in Sittard. De werkwijze van Het Goed is erop gericht om mensen op een laagdrempelige manier werkervaring op te laten doen. Het doel is om zoveel mogelijk mensen door te laten stromen naar een passende, duurzame en zo mogelijk betaalde werkplek.

Een gesprek met Theo Stassen, bedrijfsleider van Het Goed, regio Limburg.

“Het gaat goed met ons. We zijn sinds de uitbraak van de crisis bewust niet gesloten geweest. Wel hebben we de openingstijden aangepast. Klanten willen graag hun spullen kwijt en kunnen daarvoor bij ons terecht. We willen er vooral ook zijn voor de mensen minder te besteden hebben. In deze periode zijn het ook juist deze mensen die verder in de problemen kunnen komen.

Wat betekent deze crisis voor je bedrijf?

Out of the box werken binnen de richtlijnen van de overheid. Flexibel omgaan met middelen en gereedschappen. Thuisblijvers en High Risk-medewerkers keren weer langzaam terug. Ze zijn blij weer aan de slag te kunnen. We werken met een groep gemotiveerde mensen waar structuur belangrijk voor is.

Welke maatregelen hebben jullie moeten treffen?

We hebben op diverse plaatsen schermen geplaatst. Onze medewerkers dragen gele hesjes over hun werkkleding waar “1,5 m afstand” op staat. We hanteren een deurbeleid: de horeca in ons pand is gesloten evenals de toiletten voor bezoekers. Daarnaast zijn mandjes verplicht. We hebben max. 6o mandjes, dus ook maximaal 60 klanten mogen gelijktijdig binnen. Daarnaast hebben we op de vloeren stickers geplakt om richting aan te geven en 1,5 m afstand aan te geven. In de werkplaatsen, bijvoorbeeld voor elektronica, hebben we aparte ruimten gecreëerd per persoon. Bij de afgifte van grote goederen blijft de klant in de auto en halen wij de spullen uit de auto of uit de aanhanger.

Waar loop je tegenaan sinds de uitbraak van de crisis?

Dat is met name het menselijke vlak. Ik vraag me regelmatig af wat dit doet met medewerkers. Bij Het Goed werken bijvoorbeeld mensen die begeleid en beschermd wonen. Zij mogen nu niet komen werken. Medewerkers hebben soms al eigen problematiek, wat brengt dat psychisch nog mee?

Hoe heb je dit opgelost?

De collega’s proberen regelmatig video te bellen zodat ze me ook zien. Dat doet wel wat met ze. Ook brengen we werk in kratten naar het huisadres. Deze worden dan buiten voor de deur afgeleverd.  Denk aan het prijzen van kleine spullen maar ook het controleren van speelgoed zoals puzzels en bordspellen is op deze manier goed te doen.

Wat wil je andere ondernemers en Kom’mit-partners meegeven?

Neem de tijd om naar de uitdaging te kijken en help elkaar. Sta open voor nieuwe dingen. Denk out of the box, maar wel binnen de regelgeving. De crisis leert ons vooral om naar ons eigen handelen en onze toekomstplannen te kijken. Dit kan leiden tot een andere prioritering dan voorheen. Gebruik elkaars netwerken wanneer dit nodig is en spar samen om problemen op te lossen.

Wat leer je van de huidige situatie?

Creatief denken en flexibel zijn. Zoek de kansen in het nieuwe nu! Ik zie en voel om me heen meer saamhorigheid en meer flexibiliteit om met deze problematiek om te gaan.

Hoe zie je de toekomst?

Het leven zal nooit meer hetzelfde zijn als voorheen. Ik hoop dat er bij de mensen bezinning komt. Dat de saamhorigheid en de flexibiliteit die ze nu tonen, dat die blijft hangen. En dat de waardering voor onder andere de zorg en het onderwijs blijft.