AB Werkt: de meerwaarde van digitale communicatiemiddelen

In gesprek met Remco van Sambeek, regiomanager AB Werkt. “Achter de wolken schijnt de zon.”

Over AB-werkt:

AB Werkt is een personeelsdienstorganisatie en gespecialiseerd in fysieke banen in agro, food, productiewerk en groenvoorziening. AB-werkt heeft 7 kantoren in Zuid-Nederland en is sinds de oprichting lid van Kom’mit.

‘Het zijn dynamische tijden voor AB-werkt. Met de nodige aanpassingen lukt het om alle werkzaamheden door te laten lopen. Hoe we dat doen? Door actief met onze klanten in gesprek te blijven. En door eventuele signalen van werknemers direct op te pakken. Onze medewerkers moeten immers veilig kunnen blijven werken. Gelukkig hebben mensen begrip voor het nut en de noodzaak van de maatregelen. Dat werkt verbindend.

Hoe gaat het? Kunnen we elkaar helpen?

Ik wil partners van Kom’mit het advies geven om elkaar op te blijven zoeken. Dat kan nu eventjes niet fysiek. Doe het daarom digitaal of bel elkaar. Maak gebruik van het netwerk van Kom’mit wanneer je een vraag hebt. Schroom niet om je zorgen te delen. Je zult merken dat je niet de enige bent die zich zorgen maakt over de gezondheid van medewerkers of over mogelijke economische schade. Dat geldt trouwens ook voor contact met je klanten. Vraag gewoon hoe het met ze gaat.

Omarm de mogelijkheden van digitale communicatie

Dankzij alle moderne communicatiemiddelen is er veel mogelijk. Dat vraagt af en toe om een stukje omdenken en flexibiliteit. Voor de crisis sloot een aantal collega’s de week traditiegetrouw af met een vrijmibo. Dat kan nu natuurlijk niet. Probeer in dat geval te denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen. Sinds kort hebben we kennis gemaakt met de digitale vrijmibo oftewel de Skype-borrrel. In het begin was het wat onwennig. Het is natuurlijk geen volledige vervanging van een fysieke borrel maar desondanks gezellig en waardevol!

Achter de wolken schijnt de zon

Momenteel bekijk ik de situatie van dag tot dag. Ik houd mezelf, mijn collega’s en werknemers voor dat achter de wolken de zon schijnt. Hoe dan ook gaat deze crisis voorbij. We weten alleen nog niet wanneer. Wat ik in ieder geval wél weet is dat ik in de toekomst meer digitaal ga vergaderen. Dat scheelt reistijd en is efficiënter. Het biedt mensen bovendien de gelegenheid om regelmatig thuis te werken en flexibeler met hun werktijd om te gaan.’