Van der Valk Hotel Stein-Urmond: tijdelijk coronacentrum

In gesprek met Jasper en Evelien Leschot, directie Van der Valk Hotel Stein-Urmond, over ondernemen vanuit een ander perspectief in tijden van corona.

Sinds zondagavond 15 maart 2020 is plots alles anders….

“De functie van ons hotel is in korte tijd totaal veranderd. Op zondagavond 15 maart kregen wij te horen dat alle horecagelegenheden, waaronder ons restaurant, per direct moest sluiten. Kort daarna werden we door GGD Zuid-Limburg benadert met de vraag of ons hotel tijdelijk als coronacentrum kon dienen (de functie van een coronacentrum is het ontlasten van ziekenhuizen, huisartsenpraktijken en de thuiszorg). Daar hoefden we niet lang over na te denken. We hebben heel snel ‘ja’ gezegd omdat we op deze manier iets voor de maatschappij en de gezondheidszorg kunnen betekenen. Maar we zeiden ook ‘ja’ tegen een nieuw, volstrekt onbekend scenario.

Stroomversnelling

En toen ging het snel. Er werden hotelgasten verplaatst naar andere hotels, roosters voor personeel aangepast en hotelkamers omgebouwd. Plots lag de regie niet langer bij ons maar bij de GGD en zorgpartners. Zij hebben ons heel goed voorbereid en meegenomen in alle regels, afspraken en geldende protocollen. Zo kon iedereen veilig werken. Ons hotel had uiteindelijk capaciteit voor maximaal 300 coronapatiënten.

Zorghotel tijdelijk op stand-by

Alhoewel we rekening hielden met grote stromen patiënten bleven die gelukkig uit. Daarom heeft het bestuur van het Coronacentrum onlangs besloten dat het zorghotel tijdelijk op stand-by staat. Mocht het alsnog nodig zijn, dan wordt het opnieuw actief. De bijbehorende huisartsenpost blijft voorlopig open.

Meer begrip voor elkaars werk

Nu gebruiken we onze tijd voornamelijk voor onderhoud en schoonmaak. Ons kantoorpand wordt opgeknapt en het hele hotel wordt onder handen genomen. Een deel van het personeel heeft tijdelijk heel replica rolex andere taken. Mensen uit de bediening poetsen bijvoorbeeld voor het eerst van hun leven hotelkamers. En dat gaat dus heel erg goed! Alle afdelingen pauzeren gezamenlijk en zijn samen aan de slag. Mensen leren elkaar beter kennen en er is veel meer begrip voor elkaars werk. Dat is mooi om te zien.

De toekomst

We maken ons wel zorgen over de toekomst. Hoe lang duurt dit nog? Horeca is gebaseerd op gezelligheid en menselijk contact. Dat kunnen we moeilijk bieden op anderhalve meter afstand. We volgen de gesprekken tussen Koninklijke Horeca Nederland en de overheid nauwgezet. We gaan er het beste van maken, want daar staan we bekend om!”