Kom’mit-partner Tasty Present levert chocoladegeschenken aan bedrijven en organisaties om op speciale momenten een persoonlijk boodschap over te brengen. Het bedrijf in Sittard heeft zich tot nu toe kranig door de coronacrisis heen geslagen. Sterker nog: het bedrijf zag het aantal orders na de virusuitbraak alleen maar toenemen. Bram Knoups, director New Business en Marketing bij Tasty Present én al jarenlang bestuurslid van Kom’mit, blikt terug en kijkt vooruit.
Tasty Present blijft maar groeien. Hoe kan dat?
Sinds de uitbraak van het coronavirus in Nederland is het bij ons niet rustig geweest. Ten opzichte van 2019 is in 2020 onze omzet zelfs verdubbeld. De oorzaak is tweeledig. Enerzijds zagen we dat bedrijven in toenemende mate onze gepersonaliseerde chocoladegeschenken lieten thuisbezorgen bij hun medewerkers. Dat is nu net waar wij als bedrijf al vanaf het begin heel sterk in zijn: het leveren van gepersonaliseerde geschenken, op het juiste moment, op elke gewenste locatie, vanaf 1 stuk tot vele duizenden. Daarnaast weet ook de consument ons steeds beter te vinden. Onze producten zijn via strategische partners verkrijgbaar bij alle vooraanstaande B2C giftshops in Nederland, België en Duitsland. Wie bestelt, heeft zijn order vaak al de volgende dag in huis. Samenvattend heeft het coronavirus ons indirect een enorme boost gegeven.
Hoe kijk je hier tegenaan?
We hebben verschillende merken gelanceerd, zoals het Chocotelegram®, ChocoABC, ChocoImage en ChoCard die alleen via Tasty Present of één van haar partners te verkrijgen zijn. Op onze locaties in Sittard zijn onze ‘cho-creators’ iedere dag passievol bezig met het maken van speciale, gepersonaliseerde chocoladegeschenken. Zij bedrukken of voorzien chocolade van een eigen tekst, foto of bedrijfslogo en verpakken het ook nog eens in een gepersonaliseerde verpakking. In het begin voelde ik me wel eens bezwaard om te zeggen dat deze business booming is en het heel goed ging met Tasty Present. Inmiddels zit ik in een andere modus en vind ik dat succesverhalen juist nu ook gedeeld mogen worden. Het is namelijk niet overal kommer en kwel. Die positieve mindset probeer ik wel over te brengen.
Voor welke uitdagingen zijn jullie als bedrijf komen te staan?
Het is met name onze snelle groei die voor uitdagingen heeft gezorgd. Om de productiecapaciteit te verhogen hebben we geïnvesteerd in extra machines, opslaglocaties en personeel. Hiermee is de uitgangspositie voor de toekomst verder verstevigd. Het vinden van goed personeel vormt een uitdaging op zich. Al proberen we in dit opzicht wel alle mogelijkheden te benutten.
Wat hebben jullie hiervan geleerd?
Dat je als bedrijf altijd flexibel moet kunnen zijn. Als de situatie daarom vraagt is het cruciaal om snel te schakelen en actie te ondernemen.
Welke coronamaatregelen hebben jullie op de werkvloer moeten nemen?
We vragen aan al onze medewerkers om zich te houden aan de basisregels, hebben signing aangebracht en vragen iedereen een mondkapje te dragen. Hier zien we ook op toe. Medewerkers met klachten laten we meteen testen op een coronasneltestlocatie.
Hoe geeft Tasty Present invulling aan maatschappelijk verantwoord ondernemen?
Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat hoog op de agenda van Tasty Present. Zo is de chocolade waar wij mee werken gecertificeerd. Dat wil zeggen dat boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun product en dat we waarde hechten aan goede arbeidsomstandigheden. Het gebruik van verpakkingsmateriaal proberen we zo veel mogelijk te beperken. Daarnaast richten we ons op hergebruik. Wanneer het kan bieden we ook passend werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Is Tasty Present daarom ook partner geworden van Kom’mit?
We zijn partner geworden vanwege de waarde die we als bedrijf hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen én om onze naamsbekendheid in de regio te vergroten. Niet veel mensen weten dat er jaarlijks honderdduizenden chocoladegeschenken de deur uit gaan vanuit Sittard naar allerlei adressen in Europa. Daar willen we graag verandering in brengen. We hopen dat het partnerschap van Kom’mit en het bijbehorende, uitgebreide netwerk ons daarbij gaat helpen.
Wat wil je andere ondernemers / Kom’mit-partners meegeven?
Zorg dat je wendbaar bent. Blijf goed nadenken over de toekomst en durf te denken in scenario’s. Ook als het goed gaat met je bedrijf moet je kritisch blijven. Daarnaast heeft de coronacrisis laten zien dat je samen meer bereikt dan alleen. Ik verwacht dat deze ontwikkeling in de toekomst alleen maar sterker wordt. Zoek dus vooral ook de samenwerking op met anderen en help elkaar daar waar het kan.